Tränarteamet

Marko Uusitalo, välkänd profil i tränarkretsar med uppdrag på distrikts-, region- och landslagsnivå, ansvarar för fotbollslinjen. Den dagliga träningen sköter han tillsammans med tränarna Christoffer Kloo och Casper Källberg. Fotbollslinjens målvakter tränas av målvaktstränare Esa Kurki. David Söderberg ansvarar för styrketräningen och fys.träningen, och Johan Nordmyr sköter rehabträningen.

Träningen som del av undervisningen

Träningen bygger på att få en gedigen grundträning och att utveckla den individuella spelskickligheten. Personlig coaching, videoanalys av matcher och träningar samt utvecklingssamtal med spelarna ger stöd och hjälp. I gymnasiet ingår idrotten som en del av gymnasieutbildningen och finns med på schemat för skoldagen.

Träningsschema och periodisering

Normalt erbjuds 4-7 träningspass i veckan utöver den vanliga skolgymnastiken. Varje spelare får ett personligt träningsprogram, där individuella styrkor vidareutvecklas samtidigt som svagheterna förbättras. Satsningen på individuell spelarutveckling är i linje med Finlands bollförbunds målsättningar. PolarTeam-utrustning används som hjälp i den dagliga träningen.

Träningsförhållanden

Vörå erbjuder utmärkta träningsområden och anläggningar för fotbollsspelare. Flera gräsplaner, en konstgräsplan på Campusområdet samt Adidashallen garanterar fina träningsförhållanden under hela läsåret. På Campus Norrvalla finns gym, simhall och mångsidiga idrottsutrymmen, samt spånbanor för löpning. Botniahallen och konstgräsplanen bredvid används också.

Testning och faciliteter

Testning av idrottarna görs i gymnasiets eget testlaboratorium och i Botniahallen under ledning av Hannu Holappa. Fotbollsläger har hållits bland annat i Umeå, Rom, Barcelona och på Cypern.

Till Friidrot