Skidåkning och skidskytte

Tränarteamet

Som skidtränare fungerar Roland Villför, Henrik Byggmästar och Matias Strandvall. Roland är också Finlands svenska skidförbunds, Suomen hiihtoliittos samt Olympiska kommitténs tränare. Henrik Byggmästar är FSS´ förbundstränare och verksam vid gymnasiet.  Matias Strandvall harn fungerat som skidtränare vid Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium efter att han avslutade sin egen karriär i landslaget.

David Söderberg hjälper till med fys.träningen och Johan Nordmyr har hand om rehabträning.  Skidåkningen leds av gymnasiets skidtränare.

Träningen som del av undervisningen

Träningen bygger på att få en gedigen grund och att senare kunna klara sig på egen hand med en stegrande träningsmängd och -intensitet. Inför varje period delas ett grundprogram ut. Här lönar det sig att göra en individuell planering där tävlingsperioder beaktas i den totala arbetsmängden. I idrottsgymnasiet ingår idrotten som en del av gymnasieutbildningen.

Träningsschema och periodisering

Skolåret är indelat i 6 perioder. Likaså kan man dela in träningen i 6 perioder.

Huvudvikten i träningen fördelas enligt:

• period 1: Grunduthållighet och snabbhet
  • period 2: Fartuthållighet och maximal uthållighet
  • period 3: Skidåkning (Grundträning snö + teknik)
  • period 4: Tävlingar och teknik (individuell träning)
  • period 5: Tävlingar och utvärdering + planering (nästa säsong)
  • period 6: Styrka och Grunduthållighet

Normalt ingår 4-5 träningspass i veckan. Dessutom har man normal skolgymnastik och extra fysträning. De flesta studerande har också en egen tränare.

Träningsförhållanden

Vörå erbjuder utmärkta träningsmarker och anläggningar för skidåkare. Terrängen är kuperad och Vörå skidcentrum ligger ca 500 meter från skolans internat. Spåren är av god kvalitét och mycket varierande och både senior- och juniorFM i skidåkning har anordnats i Vörå de senaste åren.  Konstsnö och lagrad snö används enligt behov och konstsnöspåret förlänger säsongen i fall att vädret är varmt.  Skidåkning är möjligt från mitten av november till första veckan i april. Vörå kommuns anställda ser till att spåren körs dagligen, vilket garanterar bra träningsförhållanden.

Den nybyggda rullskidbanan i skidcentrum  möjliggör rullskidträning under de tider på året då snö saknas.

Rullskidbanan är  2,5 km lång och i utmärkt skick. Den invigdes hösten 2017 och blev snabbt populär bland åkarna.

Testning och faciliteter

Skyttebanan finns invid skidspåret och rullskidbanan. Skyttarna har möjlighet att träna med elektroniska tavlor och optiska kikarsikten både utomhus i terrängen och inomhus som sk torrträning.

Gymnasiet har tillgång till egen bil, som kan användas när idrottarna åker på träningar och läger.

I internatsbyggnaden finns ett servicerum, där skidor kan förvaras och skötas, samt ett testlabb där det går att utföra bla mattest och använda rullskidmatta.

Mattest görs fyra gånger per år. Skidåkarna har också olika grenspecifika tester. Vid testning anlitas även Hannu Holappa. Det finns också tillgång till idrottsmassage.

Vid Campus Norrvalla finns också ett välutrustat gym och simhall.

Till Orientering