Vöyrin ruotsinkielinen yhteislukio-urheilulukio, Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium, sijaitsee Vöyrin luonnonkauniissa kunnassa Pohjanmaan maakunnassa. Lukio koostuu yleisestä lukiolinjasta ja urheilulukiosta. Suomessa on yhteensä 15 urheilulukiota. Vörå idrottsgymnasium /urheilulukio antaa ruotsinkielistä opetusta.

Jo yli puoli vuosisataa

Vörå samgymnasiumilla on pitkät perinteet. Vörå samskola aloitti toimintansa vuonna 1945 ja sai ylioppilastutkinto-oikeuden 1960-luvulla. Yhteislukiosta on valmistunut ylioppilaita yli 50 vuoden ajan! Lukio kuuluu Suomen neljän ensimmäisen urheilulukion joukkoon. Tämän erityistehtävän saivat 1970-luvun alussa Vörå samgymnasiumin lisäksi Mäkelänrinteen lukio, Kuortaneen lukio ja Sotkamon lukio.

Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium on vuosien varrella kasvanut reilusti. Lukion yleinen linja kattaa nykyään kolmasosan opiskelijoista ja urheilijoiden määrä on kasvanut lähes sataan.

Lukio toimii nykyään Campus Norrvallan tiloissa. Lukio sai neljä vuotta sitten tapahtuneessa muutossa nykyaikaiset, arkkitehdin suunnittelemat tilat ja monia uusia yhteistyömahdollisuuksia. Folkhälsan Utbildning toimii saman katon alla, mikä mahdollistaa muun muassa yhdistelmäopinnot.

Vörå samgymnasium / yhteislukio

Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium panostaa hyvinvointiin ja monipuolisuuteen yhdistettynä laadukkaaseen koulutukseen. Digitalisaatio antaa opiskelijoille vankat IT-taidot. Opetus saa lisäarvoa matkoista, vierasluennoitsijoista, teatterivierailuista, teemapäivistä ja vilkkaasta tuutoritoiminnasta. Lukion yleinen linja noudattaa samaa kansallista opetussuunnitelmaa kuin muutkin suomalaislukiot, mutta urheilulukiolla on oma erillinen opetussuunnitelmansa.

Monet kursseista ovat kuitenkin yhteisiä. Suurin osa yleisen linjan opiskelijoista on vöyriläisiä, mutta urheilulinjalle voi hakea kaikkialta Suomesta.

Nykyään Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium tunnetaan hyvistä urheilu- ja opiskelutuloksistaan sekä yleisesti miellyttävästä ilmapiiristään. Lukiosta on kirjoittanut ylioppilaaksi useita vöyriläissukupolvia sekä urheilijoita kaikkialta ruotsinkielisestä Suomesta. Tämä elinvoimainen ja dynaaminen lukio sijaitsee kunnassa, joka suhtautuu myönteisesti opiskeluun ja erinomaisiin urheilumahdollisuuksiin.

Idrottsgymnasiet / urheilulukio

Urheilulukion päälajeja ovat jalkapallo, hiihto, ampumahiihto, suunnistus ja yleisurheilu. Lisäksi lukiossa on mahdollista panostaa esimerkiksi hiihtosuunnistukseen, pyöräsuunnistukseen ja amerikkalaiseen jalkapalloon.

Urheilulukion opiskelijat noudattavat urheiluopetussuunnitelmaa, jossa harjoittelu ja urheiluoppi ovat osa koulupäivää ja sisältyvät ylioppilastutkinnon kokonaiskurssimäärään. Urheilijalla on erillisen opetussuunnitelman ansiosta laajemmin valintamahdollisuuksia ja joustavuutta sekä enemmän urheiluun panostettavaa aikaa. Opiskelijan tilanne huomioidaan urheilulukiossa kokonaisuudessaan. Hän saa valmiit työkalut, joilla hän voi yhdistää opinnot ja urheilun parhaalla mahdollisella tavalla – yksityiskohtaisen päiväohjelman, ravitsevan ruoan kolmesti päivässä, samanlaiset tavoitteet omaavat harjoittelukaverit sekä kokeneen valmentajatiimimme kaiken tietotaidon. Urheiluympäristössä asuminen lukiovuosina on merkityksellistä huippu-urheilijaksi kehittymisen kannalta.

Vöyri tarjoaa erinomaiset harjoitteluolosuhteet. Vöyrin hiihtokeskuksen mäkisen maaston vaativilla, hyvin hoidetuilla laduilla on järjestetty useita SM-kisoja. Tekolumi pidentää harjoittelukautta tehokkaasti. Vastavalmistuneesta rullahiihtoradasta tuli nopeasti suosittu läheltä ja kaukaa tulevien vierailijoiden parissa. Uusi ampumahiihtorata on avattu syksyllä 2020. Jalkapalloilijoille on lukion vieressä Adidas-halli ja tekonurmikenttä. Yleisurheilijoille on lähistöllä keskusurheilukenttä ja jokasään ratoja sekä 25 minuutin päässä sijaitseva Botniahalli. Suunnistajille on lyhyen ajomatkan päässä vaihtelevaa maastoa sekä päivitetyt että täysin uudet kartat. Campus Norrvallassa on kuntosali, suuri urheiluhalli ja uimahalli.

Monet Vöyrin urheilulukion urheilijoista ovat saavuttaneet sekä kansallista että kansainvälistä menestystä. Urheilulukiossa opintojen yhdistäminen esimerkiksi maajoukkuetehtäviin ja toisella paikkakunnalla järjestettäviin harjoitteluleireihin on helpompaa.

etunimi.sukunimi@edu.vora.fi

Rehtori Pia Hildén puh 06-3821781, 050 3839244

Opintosihteeri Sofia Brännäs (vapaalla),  Johanna Jåfs 06-3821782 (vapaalla)

Urheilulinjojen koordinaattori ja yleisurheilulinjan vastuuhenkilö: Johan Nordmyr